Інформатика 10 клас

 



ТЕМА:Бази даних та їх види. Основні поняття. Класифікація БД. Види СУБД.MS Access .

Мета: 

ü навчальна:сформувати поняття: моделі даних; бази даних;систем керування базами даних;таблиця; конструктор; поле; пояснити: етапи роботи з базами даних; розглянути: види систем керування базами даних; призначення й можливості систем керування базами даних;

ü розвиваюча: формувати навички проектувати базу даних, реалізовувати спроектовану модель у вигляді об’єктів; розвивати вміння працювати з програмами та чітко й лаконічно висловлювати думки; логічне мислення; формувати вміння діяти за інструкцією, планувати свою діяльність, аналізувати i робити висновки;

ü виховна:виховувати захоплення інформатикою як наукоюпрогресивною, цікавою, необхідною для навчання та роботи в сучасному інформаційному суспільстві. уважність, дисциплінованість під час роботи на ПК, культуру навчальної праці, бережливе ставлення до майна.

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу

Обладнання та наочність:підручник, дошка, комп'ютери

Програмне забезпечення: МSAccess.

Базові поняття й терміни: модель даних, база даних, система керування базами даних, таблиця, поле, запис,

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний етап

Учитель.Доброго всім дня! Учні, на сьогоднішньому уроці я пропоную працювати під таким девізом:

«Нові знання – нові можливості»

Надіюся на співпрацю і гарний кінцевий результат.

ІІ. Перевірка домашнього завдання

Вчитель. Думкою повернемось на попередні уроки і повторимо вивчений матеріал.

1.     Що таке інформація;

2.     Форми і способи подання інформації;

3.     Інформаційні процеси. 

Вчитель. Отже,інформація завжди відігравала в житті людини дуже важливу роль. Будь-яка людська діяльність – це процес збирання, перетворення інформації, прийняття на її основі рішень та їх виконання.

ІІІ.   Мотивація навчальної діяльності

Учитель.Під час інформаційної діяльності людина збирає і накопичує відомості про все, що її оточує. До появи обчислювальної техніки вся інформація зберігалася уписьмовому або друкованому вигляді. Однак зі збільшенням обсягів інформаціїзагострювалося питання її зберігання та обробки. Нагадаю, щоінформація для обробки називається даними.Щоб користувач легко міг знаходити потрібну інформацію, вона має бутиорганізована певним чином. Це стосується не лише інформації у комп'ютері, а йбудь-якої інформації про об'єкти реального світу.Постійна зміна параметрів суспільних явищ, вдосконалення технологійзумовлює значне збільшення обсягів використовуваних даних. Для впорядкування їх об'єднують в певні групи за класифікаційними ознаками, зокрема, тематикою, сферою застосування тощо. Це можуть бути архіви, описи майна і матеріалів, бухгалтерські документи, особисті справи відділів кадрів, кримінальні справи на злочинців тощо. І всюди для користування інформацією необхідні засоби для її систематизації і швидкого пошуку.

Скажімо, зручно знаходитипотрібну книгу в бібліотеці, користуючись каталогом. Легко завдякитому, що дані у каталозі або у газеті мають структуру, або, інакше, структуровані.

Всі книги описані однаково: автор, назва, видавництво, рік видання тощо. Всіоголошення з продажу розміщені по рубриках і також мають визначенуструктуру: короткий опис товару, ціна, телефон.

Ви вже опрацьовували інформацію у таких середовищах як MSWord, MSPowerPoint, MSExcel.

На сьогоднішньому уроці ми будемо вивчати, як інформаціюоб'єднати згідно певних критеріїв та як працювати з такою інформацією.

ІІІ.   Оголошення теми і мети. Отож, тема нашого уроку «Поняття про бази даних та їх види. Основні етапи роботи з базами даних у середовищі системи управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД.»

Ми ознайомимося з поняттям БД та її видами, таблиці, запису, поля та навчимося створювати таблиці в БД.

Ви є за крок до самостійного життя і набуті знання сьогодні обов’язково зможете використати в майбутньому.

Відкрийте, будь ласка, ваші зошити і запишіть тему «Поняття про бази даних та їх види. Основні етапи роботи з базами даних у середовищі системи управління базами даних. Інтерфейс для введення і відображення даних в БД.»

ІV.   Вивчення нового матеріалу

Учитель.

Перш за все, нам треба вивчити загальну термінологію.

Основний термін«база даних»почали використовувати у 60-х роках ХХ століття. Існує кілька означень цього поняття:

База даних (БД) — це систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм.

Головне завдання БД — гарантоване збереження значних обсягів інформації (так звані записи даних) та надання доступу до неї користувачеві або ж прикладній програмі. Таким чином, БД складається з двох частин: збереженої інформації та системи керування нею.

Приклади подібних сховищ інформації: телефонний довідник, бібліотечний каталог, прайс-лист.

База даних є досить складним за своєю структурою об’єктом, тому перед створенням вона заздалегідь проектується – створюється модель бази даних.

Якщо зберігання й оброблення даних відбувається за допомогою комп'ютера, то для цього нам потрібні певні програмні засоби — системи керування базами даних.

Система керування базами даних (СКБД) — це програмні засоби для створення, введення і використання БД. Усі наявні системи відповідають, як правило, таким вимогам:

    можливість маніпулювати даними;

    можливість пошуку і формування запитів;

    забезпечення цілісності (узгодженості) даних;

    забезпечення захисту і таємності.

Існує кілька послідовних етапів розроблення бази даних, кожен з яких використовує певну модель даних. На практиці ми застосовуємо різні моделі. Фізичні моделі дають змогу вивчати закони фізики (наприклад, закон всесвітнього тяжіння); математичні - призначені для опису будь-яких процесів і явищ; економічні - відображають закони економічного розвитку. Моделі баз даних призначені для однакового подання будь-яких даних, що міститьспособи опису даних і маніпулювання ними.

Модель данихце система правил, згідно з якимистворюють структуру даних, здійснюють доступ до даних та змінюютьїх.

За структурою організації інформації в БД розрізняють такі моделі баз даних:

    реляційна;

    ієрархічна;

    мережна.

Ієрархічна модель БД — зберігає інформацію, організовану послідовно: один елемент вважається головним, інші йому підпорядковуються ;

(Iєрархічна база даних має істотну відмінність від решти: для довільного зв'язку один елемент вважають головним (його називають безпосереднім предком, батьком), інший — підлеглим (його називають безпосереднім нащадком, сином).Об'єктможе не матижодногонащадкаабоматиїхкілька, але має не більше одного предка. Об'єкти, щомаютьспільного предка, називаютьблизнюками.)

Мережна модель БД — має складові структури, як і реляційна, але відрізняється характером відношень між ними: існує можливість встановлення додаткових зв'язків;

Мережева модель відрізняється від ієрар­хічної відсутністю підпорядкування у зв'язку при збереженні базових понять: вузол, рівень, зв’язок, Інакше кажучи, у мережевій моделі зв’язок вільний між елементами різних рівнів.

Реляційна модель БД — побудована на взаємовідношеннях між складовими структури: складається з сукупності взаємопов'язаних двовимірних таблиць.

Ми вивчатимемо теми на прикладі СКБД Access, яка належить до складу пакету МісrosoftОffiсе. База даних СКБД Access є реляційною базою даних, яка складається із взаємопов'язаних двовимірних таблиць.

Таблиця – це двовимірні таблиці, які використовуються для збереження даних у реляційних базах даних. Дані зберігаються в записах, які складаються з окремих полів. Кожна таблиця містить дані про сутності певного типу.

Створититаблицю БД Accessможна за допомогоюдвохспособів:

·                   за допомогою майстра

·                   режим конструктора

Працювати з таблицямиможна в режимі таблиці та в режимі конструктора.

Поле БД- це стовпець у таблиці даних, властивість (атрибут) певного поняття предметної області.

Для кожного поля задається тип даних, які можуть знаходитися в ньому. Запису в таблиці відрізняються значеннями своїх полів.

Запис БД - це рядок таблиці, конкретна реалізація (значення) поняття предметної області.

При розробці БД Access загальні етапи роботи такі:

1.       визначеннятаблиць, що повинна містити БД;

2.       конкретизація полів таблиці;

3.       визначення полів, які будуть ключовими;

4.       визначення зв’язків між таблицями;

5.       завантаження даних і створення інших об’єктів БД;

6.       аналіз ефективності БД засобами Access.

Властивостіполів.

Поля характеризуються властивостями, які визначають спосіб збереження і відображення даних. Властивості поля автоматично переносяться на інші об’єкти бази даних, які використовують цю таблицю – форми, звіти, запити. В cписку “Властивості поля” вікна “Таблиця” вказані наступні властивості:

·           “Розмір поля”. Вказує розміри текстових полів визначеною кількістю символів; обмежує числові поля визначеним інтервалом значень.

·           “Формат поля”. Задає визначений формат відображення дат і чисел.

·           “Число десяткових знаків”. Встановлює число знаків після коми в полях типу Числовийі Грошовий.

·           “Маска введення. Встановлює (тільки для полів типа Текстовий і Мемо) символи форматування, такі, наприклад, як “-” в полях номерів телефонів, для їх автоматичного заповнення під час введення даних.

·           “Підпис поля”. Напис, який використовується в формах і звітах замість імені поля.

·           “Значенняза замовчуванням. Задає первинне значення, яке автоматично заноситься в новий запис.

·           Умова на значення. Обмежує введення даних значеннями, які відповідають раніше заданим умовам.

·           “Обов’язкове поле”. Встановлюється для даних, які повинні бути введені обов’язково.

·           Пусті рядки. Дозволяє полям типу “Текстовий” і “Мемо” мати строку нульової довжини (“”). По замовчення Access не зберігає такі рядки.

·           Індексоване поле”. Встановлює додатковий індекс, який заснований на вказаному полі. Індекси допомагають Access знаходити потрібні значення. Автоматично створюються і підтримується індекс для полів основного ключа. Якщо необхідно часто проводити пошук або сортування по деяким полям, то можна значно збільшити швидкість пошуку завдяки цій властивості поля. Індекси можна встановлювати полям всіх типів, крім приєднаних та “вбудованих” об’єктів OLE, Memo і логічного типу. Список всіх можливостей індексування поля знаходиться в рядку даної властивості.

В Access передбачені наступні основні типи даних:

·           Числовий. Будь-який тип чисел. Використовуються при проведенні розрахунків.

·           Текстовий. Текст або числа, не потребуючі проведенні розрахунків (максимальна кількість символів 255).

·           Поле МЕМО. Довгий текст або комбінація тексту і чисел (до 65535 символів/64 Кбайт).

·           Дата/Час. Дата і час відносно рокам з 100 по 9999 включно (8 байтів).

·           Грошовий. Грошові значення і числові дані, які використовуються в математичних розрахунках з точністю до 15 знаків в цілої  і до 4 знаків після десяткової коми.

·           Лічильник. Унікальні послідовно зростаючі на 1 або випадкові числа, які автоматично вводяться Access при додаванні кожного нового запису в таблицю. Значення полів типа лічильник обновляти не можна.

·                     Логічний. Поля вміщають одне із двох логічних значень в 1 біт (True/False, Так/Ні).

·            Поле об’єкта OLE. Об’єкт (наприклад, таблиця Microsoft Excel, документ  Microsoft Word, малюнок або інші дані) зв’язаній або “вбудований” в таблицю Microsoft Access (до 1 Гбайт).

·            Майстер підстановок. Створюється поле, в якому пропонують вибір значень із списку, або з поля зі списком, де зберігаються набір констант або значення з іншої таблиці.

При створенні поля Access автоматично запропонує зробити його текстовим. Але за допомогою списку (переліку) можна змінити тип поля.

V. Застосування знань, умінь та навичок

Робота за ком’ютером

Вчитель. Увага! Під час роботи з комп’ютером дотримуйтеся правил безпеки та санітарно-гігієнічних норм (вчитель нагадує: пальцями в монітор не тикаємо, сидимо рівненько, дотримуємося безпечної для зору відстані від монітору до очей)

Кожен з Вас отримає картку з завданням, яке потрібно виконати і зберегти у власній папці. Також на картці є запитання, на які Ви будете відповідати.

Кожен витягне картку з словом, яке допоможе Вам при отриманні оцінки за виконане завдання.

(Роздаю картки з завданням).

Учні витягують картки, на яких слова: «Довіра», «Екзаменатор», «Товариш», «Вибір».

Учням пропонуємо спроектувати структуру бази даних з метою автоматизувати роботу Магазину.

1.                Завантажити СУБД Microsoft OfficeAccess2013. Створити нову базу даних з ім’ям Товар та зберегти її у власну папку.

2.                Створити таблицю з такою структурою:

Таблиця Товари:

Назва поля

Тип поля

Опис вмісту поля

Властивості поля

КодТовару

Лічильник

 

ключове поле

ТоварнаГрупа

Текстовый

Назва товарної групи

розмір поля – 50

НазваТовару

Текстовый

 

розмір поля – 50

3.                     За допомогою створених форм заповнити таблицю наступним змістом:

Таблиця Товари:

КодТовару

ТоварнаГрупа

НазваТовару

1

молочнапродукція

молоко, 2,6%

2

молочнапродукція

йогурт з наповнювачем, 3%

3

молочнапродукція

морозиво "Ріжок"

4

крупи

гречка

5

макароннівироби

спагетті, 0,5 кг

6

чай

зеленийособливий

7

чай

чорнийфасований

8

крупи

рис довгозернистий

9

макароннівироби

лапша, 1 кг

10

макароннівироби

спагетті, 850 г

Виконати вправу «Незакінчені речення»:

1.     Систематизоване сховище структурованої інформації з певної предметної області, до якого можуть мати доступ багато прикладних програм – це … (база даних)

2.     Двовимірнітаблиці, яківикористовуються для збереженняданих у реляційних базах даних називаються … (таблицями).

3.     Стовпець у таблиціданих, властивість (атрибут) певногопоняттяпредметноїобласті – це … (поле БД)

4.     Рядоктаблиці, конкретна реалізація (значення) поняттяпредметноїобласті – це(запис БД)

Закінчуємо роботу. Отож, подивіться на картки з словом. Підніміть руку, в кого слово «Довіра», вам пощастило найбільше, я довіряю Вам, думаю, що ви виконали свою роботу і зможете без вагань відповісти на запитання.

Підніміть руки, в кого картка з словом «Екзаменатор» і картка з словом «Товариш», «Екзаменатор» перевіряє у «Товариша» роботу і виставляєте оцінки.

І нарешті, в кого «Вибір» ви відповідаєте і здаєте роботу мені.

VI. Домашнє завдання   

Вчитель. Отже, сьогодні ми ознайомилися з новим розділом інформатики «Бази даних». Вивже знаєте, що означає цей термін, а також вам тепер знайоме і таке поняття якСКБД. Тож на наступних уроках ми продовжимо детальніше знайомитися зтипами БД та основними об’єктами, що присутні в СКБД, тому вам потрібнозапам’ятати та закріпити вже вивчений матеріал, щоб без прогалин засвоюватинаступний.

1.Опрацювати п. 3.1, 3.2 підручника

2. Самостійно спробувати створити БД Школа, в якій передбачити 2 таблиці Учні та Вчителі.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Информатика 7 клас

Класна година 9 клас

Інформатика 5 - 6 клас